לייעוץ חייגו עכשיו!

050-635-1208

פתיחת תיק חדלות פירעון

ביום 15.9.2019 נכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי אשר בא להחליף את הליכי פשיטת הרגל כפי שהיו נהוגים בישראל. מטרות החוק בין היתר היא להביא לשיקומם של חייבים רבים אשר מצויים במערכת ההוצאה לפועל זה שנים רבות ללא יכולת לפרוע את החובות שלהם. במסגרת חוק חדלות פירעון ניתן יהיה להביא במרבית המקרים, להנחות משמעותיות לחובות השונים ובכך לשחרר עול כבד מעל כתפיהם של מאות אלפי חייבים בישראל אשר חיים באופן קשה ללא יכולת לכלכל את עצמם או את בני משפחתם.

הליכי חדלות פירעון כוללים בתוכם 3 שלבים מרכזיים:

  1. פתיחת תיק חדלות פירעון
  2. תקופת ביניים בה נקבע לחייב צו תשלומים אותו עליו לשלם מידי חודש.
  3. הפטר ותקופת שיקום כלכלי – בתקופה זו, החייב כבר יודע כמה כסף מחקו לו וכמה כסף עליו להשלים לקופה כפי שיובהר בהמשך המאמר.

פתיחת תיק חדלות פרעון - עורך דין אייל קורסיה

שלב ראשון: מי רשאי להגיש בקשה לחדלות ולפתוח תיק חדלות פירעון?

כל מי שחייב כספים [בנקים/סלולר/ביטוח/מזון/חוב פרטי/ארנונה/חברות אשראי וכל חוב אחר למעט קנסות ] אף אם טרם נפתחו כנגדו תיקי הוצאה לפועל.
כך לצורך העניין, אדם אשר נטל הלוואות רבות ועתה הכנסותיו קטנות מהוצאותיו הרי שהוא זכאי לגשת לעו"ד חדלות פירעון ולבחון הגשת בקשה למחיקת החובות . כמו כן גם נושה של חייב רשאי יהיה להגיש בחלק מהמקרים בקשת נושה לפתיחת תיק חדלות פירעון כנגד חייב.
כך או אחרת ההליך מתנהל באופן כמעט זהה בשני המישורים המתוארים לעיל.

כיצד מוגשת הבקשה?

את בקשת פתיחת תיק חדלות פירעון מגישים באופן מקוון באמצעות עו"ד מנוסה מהתחום ו/או באופן ידני ככול ואתם לא מעוניינים בייצוג. ההמלצה היא כמובן תמיד להגיע עם ייצוג אישי וראוי על מנת להביא את התיק להצלחה מרבית.

מרגע הגשת בקשה לפתיחת תיק חדלות פירעון ועד לקבלת צו פתיחת הליכים:

בזמן ההמתנה לצו פתיחת תיק חדלות פירעון רשאי יהיה עוה"ד המייצג אתכם להגיש את אישור פתיחת התיק למערכת ההוצאה לפועל ובכך להביא לעיכוב הליכים בכלל תיקי ההוצאה לפועל למשך 90 ימים.
בתום 90 ימים סביר כי כבר תקבלו את צו פתיחת ההליכים שאז מרבית ההליכים כנגדכם יבוטלו כלא היו כך לצורך הדוגמא, עיקול על חשבון הבנק יוסר באופן מידי.

שלב שני: קבלת צו פתיחת הליכים

עם קבלת צו פתיחת תיק חדלות פירעון בעניינכם ייקבע לכם לשלם מידי חודש צו תשלומים. גובה צו התשלומים אותו תצטרכו לשלם יהיה נגזרת לגובה ההכנסות הפנויות של התא המשפחתי לאחר קיזוז כלל החשבונות לרבות חשבונות בית וכל הוצאה קבועה אחרת.
כמו כן מלבד תשלום צו התשלומים אחת לחודש אתם נדרשים למשימה חשובה נוספת והיא הגשת דוחות דו חודשיים בהם תפרטו את כלל הוצאות והכנסות התא המשפחתי לפרטי פרטים. כך במשך הזמן יוכל הממונה על הליכי חדלות פירעון והנאמן שביהמ"ש ימנה, לבחון וללמוד על כושר התשלום שלכם עד למועד הדיון בו תיקבע לכם תכנית הפירעון הסופית.

שלב קבלת תכנית שיקום כלכלית/תכנית פירעון:

בחלוף כ-18 חודשים מיום שהתחלתם לשלם את צו התשלומים או במילים אחרות מיום קבלת צו פתיחת תיק חדלות פירעון, ייקבע דיון בבית המשפט במסגרתו תהיו עתידים לקבל תכנית מסודרת לפירעון החובות. כבר בשלב הראשוני ומיד ביום הדיון עם קבלת תכנית הפירעון, תעודכנו, לגבי גובה ההנחה שקיבלתם על החובות וכן את הסכום הסופי אותו עליכם לשלם לאחר ההנחות, כך לצורך העניין לקוח משרדנו שהיה עם חובות של כ- מיליון שקלים קיבל הנחה של 90% והיה צריך להחזיר סכום זעום ביחס לחובו האמתי.
תכנית הפירעון תכלול את הסכום הסופי שעליכם לשלם לאחר קבלת ההנחה וכן את אופן התשלום בפריסה לתשלומים חודשיים.

שלב 3: תכנית פירעון והפטר

המונח הפטר משמעותו המילולית היא "פטור" מהחובות. חשוב להבהיר כי יש הבדל בין הפטר מותנה להפטר חלוט/לאלתר. המשמעות של הפטר מותנה – המחוקק מעניק לכם הפטר אלא שהפטר זה יהיה תחת תנאי כי תמלאו אחר תכנית הפירעון ותשלמו מידי חודש את התשלומים שהוטלו. מיד עם סיום תשלום מלוא תכנית הפירעון ההפטר המותנה יהפוך להיות הפטר חלוט [מלשון מוחלט].

הפטר נוסף הוא הפטר לאלתר, זהו הפטר שניתן לקבל כבר במעמד הדיון בתכנית הפירעון לפיו החייב לא נדרש לשלם ולו שקל אחד על חשבון חובותיו והוא מקבל הלכה למעשה פטור ומחיקת כלל החובות. הפטרים מהזוג הנ"ל ניתנים במשורה ובעיקר לשכבת הגיל המבוגר אשר פוטנציאל השתכרותם כלל אינו קיים כמו גם לאנשים עם מחלות קשות/נכות אשר אינן מאפשרות להם לעבוד ולייצר הכנסות .

היה ואין אישורים מאת ביטוח לאומי על נכות כזו או אחרת בעוד בפועל והלכה למעשה החייב אכן אינו מסוגל לעבוד בשל אי אלו בעיות רפואיות, במצב דברים זה חשוב כי החייב יעבור דרך רופא תעסוקתי על מנת לבחון את יכולתו לצאת לשוק החופשי ולעבוד, ככול ואישור הרופא התעסוקתי ילמד כי אכן קיימת בעיה וכי פוטנציאל השתכרות אכן נפגע שאז ניתן יהיה לעשות שימוש באישור הרפואי.

יובהר כי במרבית המקרים מבקש בית המשפט מחייב אשר לו בעיות רפואיות ולא פנה לביטוח לאומי, לפנות בבקשה חדשה לביטוח לאומי על מנת לבחון לאלו קצבאות יהיה זכאי אותו חייב חולה. את הפנייה לביטוח לאומי לקבלת נכות או כל קצבה אחרת מומלץ לעשות באמצעות עו"ד מנוסה.

מרבית ההפטרים שניתנים לחייבים הם הפטרים מותנים כאשר מיד בתום השלמת תכנית הפירעון ייהפכו אלו לחלוטים.

מתי מתבטל צו עיכוב יציאה מהארץ והליכים אחרים?

מיד עם תשלום מלוא תכנית הפירעון יגיש עוה"ד לחדלות פירעון בקשה לביהמ"ש לפיה יודיע כי נסתיימו מלוא התשלומים וכי עתה יש להנפיק הפטר סופי וחלוט. מיד עם קבלת אישור מבית המשפט כי שילמתם את תכנית הפירעון במלואה, יבוטלו כנגדכם כלל ההליכים לרבות צו עיכוב יציאה מהארץ ותוכלו לצאת לחיים חדשים נטולי עיקולים, הגבלות והכי חשוב חובות.
האם ניתן להקדים תשלומים או עלי לשלם את תכנית הפירעון חודש בחודשו?
בעבר במסגרת פשיטת רגל ניתן היה להקדים תשלומים, הכוונה היא כי מיד בסוף הדיון הראשון אשר במסגרתו נקבעה לכם תכנית פירעון אשר פרוסה על פני חודשים ארוכים ניתן היה באמצעות צד ג' לשלם את מלוא התכנית בתשלום אחד ובכך בעצם לבטל את ההליכים חודשים לפני המועד העתידי.

כך לצורך העניין:

חייב שקיבל תכנית פירעון לפיה עליו לשאת בתשלום חודשי של 1,000 ₪ למשך 36 חודשים כאשר רק לאחר מכן יקבל את ההפטר החלוט רוצה עתה שלא להמתין 36 חודשים ומוכן להעביר בתשלום אחד סך השווה לתכנית הפירעון, קרי 36,000 ₪, בכך יוכל החייב לצאת מההליך וכן לחיים חדשים הרבה לפני המועד הרגיל. כל זה היה נהוג בעבר במסגרת הליכי פשיטת רגל.

במסגרת הליכי חדלות פירעון לא ניתן להקדים תשלומים באופן גורף וכי על מנת להקדים את אותם תשלומים יש עתה צורך בהגשת בקשה לבית המשפט בה נפרט כיצד לפתע יש לחייב כסף [אימא או אבא שנטלו בעבור החייב הלוואה מחשבונם שלהם], אם ביהמ"ש יקבל הסבר מניח דעת, אז ורק אז סביר כי יאשר לכם לקדים תשלומים ולצאת לחיים חדשים קודם לזמן שנקבע עבורכם.

האמור במאמר זה אינו בא להחליף יעוץ משפטי ובכל מקרה יש לגשת לעו"ד לצורך בחינת תיקכם.

אז מה היה לנו עד כה?

אהבתם? שתפו!
Facebook
LinkedIn
Telegram
Twitter
WhatsApp
Email
יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם.